Міністерство науки та освіти України
Інститут підприємництва та перспективних технологій
При Національному університеті «Львівська політехніка»
Кафедра інформаційних систем
та технологій
Основи програмування та алгоритмічних мов
Курсова робота на тему:
«Енциклопедія сузір’їв»
Вступ
Дана програма – «Енциклопедія сузір’їв» може використовуватись у школі для графічеого відображення сузір’їв, для їх вивчення в курсі астрономії, у навчальних астрономічних гуртках, для дистанційного вивчення за допомогою інтернету, для розваг: у планетарії може створити враження зоряного неба, чи поокремо відображати сузір’я для їх вивчення та для перевірки знань.
Крім Паскаль-програми дану енциклопедію можна створити в інших середовищах програмування типу С++ , Delphi та в графічних чи текстових редакторах типу Paint, CorelDraw, Word, Excel, Access та ін.
Я виконав дану програму саме за допомогою середовища програмування Паскаль, тому що цього вимагає відпрацювання навчальної практики, тобто я відпрацював та вдосконалив свої теоретичні знання у середовищі Turbo Pascal. Отримана в результаті програма, виконана в Паскалі, має зрозумілий, доступний та наочний вигляд, легко піддається обробці та змінам. Але програма Паскаль має певні недоліки – це її примітивність щодо С++ чи Delphi, неприємний інтерфейс, порівняно невелика функціональність.
У програмі я використав 14 вхідних файлів даних типу текст, доступних для перегляду та корекції текстовими редакторами, що надає програмі властивості такзваної «Оболонки» для створення подібних завдінь.
Зміст:
Опис програми
Вступ
Процедура
Початок програми
Список сузір’їв
Оголошення графіки
Сузір’я ВОДОЛІЙ
Сузір’я КОЗЕРІГ
Сузір’я ПІВДЕННА РИБА
Сузір’я СКОРПІОН
Сузір’я ТЕРЕЗИ
Сузір’я ДІВА
Сузір’я ЛЕВ
Сузір’я РАК
Сузір’я ДРАКОН
Сузір’я РИБИ
Сузір’я МАЛИЙ КІВШ
Сузір’я ВЕЛИКИЙ КІВШ
Сузір’я ОВЕН
Блоксхема
Опис програми:
Вступ
(відображає назву програми, використані модулі, змінні)
Program Kursova; - оголошення назви програми;
uses crt, graph; - оголошення викоритованих модулей crt для дружелюбного оформлення програми, graph для включення графіки, що являєтькя ключовим елементом програми;
var f,ff:text; n:string; d,m,g,x,y:integer; - у розділі var оголошую наступні змінні:
f,ff:text; - два файли типу текст, що відповідатимуть вхідним файлам, n:string; - оголосив змінну для зчитування з файлу назв сузір’їв, d,m,g,x,y:integer; - оголосив змінні d,m змінні типу цілі для ініціалізації графіки, g – змінна типу цілі для перевірки умови номера сузір’я, x,y – змінні типу цілі для зчитування координат зірок з вхідного файла даних;
Процедура
(відображає структуру та функцію процедури,
змінні та команди задані у ній)
procedure mal(p,r:integer); - оголошення процедури mal з такими вхідними змінними: p,r:integer – ці змінні типу цілі використовуються у процедурі для розташування координатів зірок (у програмі задаються змінні x,y);
var q,e:integer; t:real; - у розділі процедури var я оголосив наступні змінні: q,e:integer; - змінні типу цілі, для координат зірок, t:real; - змінна типу цисло, що використовується у процедурі для малювання зірки спеціальною кривою побудованою за параметричним поданням (у програмі я використав крок для цієї змінної 0,02);
begin – оголосив початок виконання процедури;
t:=0; - початкове значення змінної t встановив 0;
while t<=6.28 do begin – задано умову, при якій якщо t<=6.28 то виконуються наступні команди;
q:=trunc(25*cos(2*t)*cos(3*t)*cos(4*t)+p); - обчислюється координата за абсцисою для зірки за параметричним поданням;
e:=trunc(25*sin(2*t)*sin(3*t)*sin(4*t)+r); - обчислюється координата за ординатою для зірки за параметричним поданням;
putpixel(q,e,15); - ця команда малює точку за заданими координатами білого кольору (15 – відповідає білому кольору);
t:=t+0.02; - змінній t присвоюється значення t+0.02 тобто t збільшується на 0,02 – це і є кроком процидури;
end;...